الحلقة الثالثة(الفصل الثاني
اغلقت سلمى الهاتف ونظرت الى ريهام الجالسة امامها في الكافيه بصمت, فقالت ريهام بدهشة.
ريهام: كانت عايزة ايه؟.
وضعت سلمى الهاتف على المنضدة امامها وهي تتنهد, قبل ان ترفع كأس المشروب وترتشف منه , ثم قالت.
سلمى: اصلهم متخانقين, وكانت متصلة بيا عشان اصالحهم على بعض.
ريهام: وملقتش الا انتي الي تكلمك.
اعاد الكأس ببطء وهي مأخوذة.
سلمى: شفتي بقى الحظ, عادي يا بنتي انا متعودة على كدة, هو اصلا طول اليوم مبيحكيش الا عليها.
ريهام:
بصراحة يا لومي الي بتعمليه ده اكبر غلط, انا خايفة عليكي, ازاي تكوني
بتحبيه وعاملة فيها انتيمته, طبعا هيحكيلك على صاحبته على طول.
سلمى: انا معنديش مشكلة انه يحكيلي, بس مكنتش متخيلة انها ممكن تخليني اصلح ما بينهم.
ريهام: انتي الي عملتي دا في نفسك, بتعذبي نفسك يا لومي.
تنهدت سلمى وترقرقت الدموع في عينيها بأسى.
سلمى: مفيش في ايدي حاجة تانية.
ريهام:
لا فيه , يا تبعدي عنه, يا تعرفيه, ماهو مينفعش كده, انا مش فاهمة انتي
مستنية مثلا يشم على ضهر ايده ويعرف انك بتحبيه؟, الولد مش واخد باله
اصلا, ولو اخد باله هيعملك ايه, مانتي عارفة انه بيحب واحدة تانية, ابعدي
عنه لحسن تتعلقي بيه اكتر.
سلمى: ريكا , بالله عليكي تسكتي , يعني انتي
فاكرة اني مش عارفة الكلام دا كله؟, انا عارفاه, بس اعمل ايه؟ , مش في
ايدي حاجة, والله ما في ايدي حاجة, انا غصب عني لقيتني بتشدله وبحبه, حتى
وانا عارفة انه بيعاملني كصاحبه مش اكتر, ومش قادرة غير اني اقرب منه اكتر.
نظرت اليها ريهام في شفقة.
ريهام: ربنا يستر عليكي يا لومي, انا بجد مش مستريحة للي بيحصل دا.
تنهدت سلمى للمرة الثالثة, واشاحت بوجهها عن ريهام وهي تفكر فيما قالته لها بحزن.
***********************
شادي: الو ياندى, فيه ايه؟, قالبة الدنيا وبعتالي ميت مرسال ليه؟.
ندى: انت كنت قافل موبايلك ليه؟.
شادي: كنت بشتغل , ومكنتش عايز ازعاج, ايه الي حصل يعني؟.
ندى: امال مامتك قالتلي انك نايم يعني.
قال شادي بانزعاج.
شادي: وانتي كلمتي ماما فين؟.
ردت ندى بحذر.
ندى: لما لقيت موبايلك مقفول, اتكلمت على البيت.
غضب شادي.
شادي:
انتي ايه الي خلاكي تعملي كده؟, وانا اقول مالها قالبة عليا ليه؟, ربنا
يسامحك يا شيخة انا كده مش هخلص, انا مش مفهمك انك متكلمنيش على البيت.
ندى:
انت بتزعقلي انا ليه؟, انت الي كنت قافل موبايلك, انا غلطانة اني بعمل
المستحيل عشان اكلمك ومسيبكش زعلان, مع انك انت الي غلطان فيا.
وضع كفه على وجهه.
شادي: يا اللــــــه,تقومي تكلمي ماما يا ندى.
بدأت ندى في البكاء.
ندى: يعني انا كنت اعمل ايه؟, كنت عايزة اكلمك بأي طريقة, وهي كمان ماقالتلكش اني اتصلت.
صمت شادي لحظات ليهدأ, ثم قال.
شادي: خلاص ياندى متعيطيش, ومتزعليش انا اسف, بس بعد كدة متكلمنيش على البيت تاني الا اذا كان فيه حاجة ضروري اوي.
تنهنهت ندى وهي تقول.
ندى: حاضر.
فصمت قليلا ثم قال.
شادي: ايه الي خلاكي تكلمي سلمى؟.
ندى: اعمل ايه يعني؟, منا كنت زعلانة اوي ومعرفتش انام ولا اكل ولا اذاكر امبارح خالص.
شادي: انتي عندك امتحان النهاردة في الدرس صح؟.
ندى: يعني فاكر اهه.
شادي: انا مبنساكيش اصلا يا حبيبتي.
ندى: امال عملت فيا كده ليه؟, وسبتني امبارح اخبط دماغي في الحيطة.
شادي:
انا كنت متنرفز منك شوية , فبلاش كنا نتكلم وانا زعلان, قلت نسيب بعض نهدى
حبة, ونبقى نتكلم, بس مكنتش عارف انك مجنونة وهتقلبي عليا الدنيا.
ندى: مانت واخدني مجنونة, انا مكنتش قلتلك ان انا عاقلة.
شادي: خلاص يا حبيبتي متزعليش وقومي ذاكري شوية قبل الدرس.
ندى: ماخلاص , مش فارقة بقى, كان زماني ذاكرت امبارح.
شادي: لا يا نيدو يا روح قلبي لازم تذاكي, انتي شاطرة وانا عارف هتلحقي تذاكري, قومي يلا.
ندى: حاضر.
شادي: بحبك يا مجنونة.
ندى: وانا كمان يا دودو , اوعى تقفل موبايلك تاني, وتعذبني عليك كدا تاني.
شادي: حاضر يا حبيبتي, يلا سلام.
ندى: باي.
واغلق الهاتف والتفت فنظرت اليه سلمى وهي تقول بلهفة هادئة.
سلمى: ايه؟, اتصالحتو؟.
شادي: دي هي هبلة اصلا, احنا مكناش اتخانقنا عشان كل دا, انا بس كنت متضايق ومبحبش حد يزعجني وانا مركز مانتي عرفاني.
ردت بأسف مخفي.
سلمى: اه عرفاك.
شادي: بس هي كانت هتموت نفسها , مذاكرتش وهيا عندها امتحان النهادرة.
سلمى: بس هي,.....شكلها بتحبك اوي.
شادي:
اوي, وانا كمان بحبها اوي, بس مش بطريقتها دي, كده هي بتيجي على حق حاجات
كتير اوي باسم الحب, ومجنونة في تصرفاتها ,المفروض تبقى اعقل من كدا.
سلمى: صدقني الواحدة لما بتحب ممكن تعمل حاجات غريبة جدا, انت ممكن متتصورهاش حتى, والعقل دا بيبقى اخر حاجة بتستخدمها.
شادي: لا مش كده, مفيش بنات كده.
ردت بحزن.
سلمى: صدقني فيه , واكتر من كده كمان.
وسارا جنبا الى جنب , كل غارق في افكاره.
******************
نسمة: تتحسدي, ماسكة الملزمة يعني ونازلة مذاكرة.
ندى: عندي امتحان.
نسمة: لا والله؟, ولسه فاكرة دلوقتي؟.
ندى:
يا نيسو يا حبيبتي انتي مش فاهمة ولا عمرك هتفهمي, وانا كمان كنت زيك كده
فاكرة, لما كنت اعد اقول لهالة, انتي هبلة وكده , قالتلي لما تحبي هتعرفي,
والله انا مفهمتش الا لما حبيت شادي.
جلست نسمة في هدوء, وهي تقول.
نسمة:
بصي يا ندى, انا قلتلك وهفضل اقلك انتي بالذات, الي انتي فيه دا مش حب,
احنا لسه صغيرين, وبعدين انتي مجنونة في علاقتك بيه بالمنظر دا, ازاي يعني
واحد توقفي كل حياتك عليه, لو متكلمتوش متعرفيش تذاكري او تاكلي, دي مش
طريقة دي.
ندى: يا نسمة يا حبيبتي , لما تحبي هتعرفي يعني ايه انك مش
لوحدك, انك دايما حاسة ان فيه جزء منك في مكان تاني مع حد تاني, وازاي
مبتبقيش قادرة تعيشي من غير الجزء دا,لو بعد عنك لحظة , ازاي تبقي حتى
النفس مش قادرة تاخديه طول مانتو مش مع بعض.
نسمة: مين حمار فهمك كده,
انا اعرف ان الحب بيكون مشاركة مش حد اخد جزء مني ومشي, وان الحد دا يكون
قريب وموجود , ومع بعض في حلال ربنا , ويساعدني ويشجعني على مصلحتي لانها
اهم عنده من مصلحته هو, ويشجعني على اني اكون احسن.
ندى: طيب ما شادي بيشجعني على المذاكرة دايما وعايزني اتحجب كمان.
نسمة:
دا مش حب, دي انانية منه عشان يبرر ازاي هو بيحب مصلحته اكتر منك, وبعدين
لما يخليكي تتحجبي لااسبابه العجيبة, طريقة لبسك وعشان الناس ميبصولكيش,
دا برضة مش عشانك دا عشانه هو, مش عشان الصح.
ندى: طيب انتي يعني لما اتحجبتي , اتحجبتي للصح؟.
نسمة:
امال عشان ايه؟, عشان انا المفروض اعمل كده من غير ما يكون حد هو الي
قايلي , او عشان مزعلش الي انا بحبه, يا بنتي حطي اولويات , ربنا ,اهلي ,
مذاكرتي, شادي, مش تقلبيها كلها من ورا.
ندى: انتي برضة مش فاهمة عشان مجربتيش.
نسمة:
انا مش عايزة اجرب , من الي شفته منكو مش عايزة اجرب, انتي فاكرة ان عمرو
مجدي هيخطب اختك في الاخر؟,بيتهيألك, عمرو دا انا شفته واتكلمت معاه في
عيد ميلاد بنت خاله , و مكانش عارف انها انا اخت هالة, مكانش فاكرني, كنت
لسه متحجبة ومعرفنيش, احلفلك بايه انه كان بيعاكس, وكان هيموت ويديني نمرة
تليفونه, وانا مرضتش احرجه واقوله انا اخت هالة, ومرضتش اقول لهالة عشان
هتقول عليا ببالغ وبألف وهتصدقه لو قالها ايه, بصي يا ندى, انتي عارفة انا
بحبك قد ايه, وانتي اقرب الناس ليا , فانا مش عايزة اشوف شادي دا بياخدك
مني ومن نفسك وبيضيعك حتى لو باسم الحب, الي بيحب حد, بيحترمه, والي يكلمك
من ورا الاهل يبقى مش بيحترمك.
قالت بعناد.
ندى: هو مبيكلمنيش من ورا اهلي, ماما عارفة.
شادي: وياترى مامته عارفة؟.
ارتبكت ندى وهي تقول.
ندى: اكيد عارفة.
نسمة:
اقولك انا مامته عارفة ايه, عارفة ان شادي بيكلم بنت صايعة واخداه من
مذاكرته وبينزل يقابلها من ورا اهلها, او مصيبة لتكون عارفة ان اهلك
عارفين كمان , كده احنا بقى منظرنا وحش اوي.
ندى: بس يا نسمة اسكتي, مهما عملتي مش هتخليني اكره شادي.
نسمة: انا مقلتلكيش اكرهيه, انا قلت حبي نفسك شوية, حبي اهلك حبي ربنا, شادي دا مش كل حاجة ومش باقيلك زي مانتي متخيلة.
ندى: متقوليش كده.
نسمة:
انا عارفة اني بكلامي معاكي بقول كلام في الهوا , وانتي حرة تدخلي من هنا
وتطلعي من هنا, بس انا مش هسكت وهفضل اقولك طول منا عايشة , عشان ان لسه
عندي امل فيكي.
ندى: بقلك ايه يا نسمة, متعمليليش فيها داعية, انتي ملمومة على شوية بنات اليومين دول هيبوظولك دماغك.
نسمة: انا قلتلك وانتي الي عندك اعمليه, ربنا يهديكي.
ندى: خليكي في حالك, انا بحب شادي واستحالة اسيبه
اغلقت سلمى الهاتف ونظرت الى ريهام الجالسة امامها في الكافيه بصمت, فقالت ريهام بدهشة.
ريهام: كانت عايزة ايه؟.
وضعت سلمى الهاتف على المنضدة امامها وهي تتنهد, قبل ان ترفع كأس المشروب وترتشف منه , ثم قالت.
سلمى: اصلهم متخانقين, وكانت متصلة بيا عشان اصالحهم على بعض.
ريهام: وملقتش الا انتي الي تكلمك.
اعاد الكأس ببطء وهي مأخوذة.
سلمى: شفتي بقى الحظ, عادي يا بنتي انا متعودة على كدة, هو اصلا طول اليوم مبيحكيش الا عليها.
ريهام:
بصراحة يا لومي الي بتعمليه ده اكبر غلط, انا خايفة عليكي, ازاي تكوني
بتحبيه وعاملة فيها انتيمته, طبعا هيحكيلك على صاحبته على طول.
سلمى: انا معنديش مشكلة انه يحكيلي, بس مكنتش متخيلة انها ممكن تخليني اصلح ما بينهم.
ريهام: انتي الي عملتي دا في نفسك, بتعذبي نفسك يا لومي.
تنهدت سلمى وترقرقت الدموع في عينيها بأسى.
سلمى: مفيش في ايدي حاجة تانية.
ريهام:
لا فيه , يا تبعدي عنه, يا تعرفيه, ماهو مينفعش كده, انا مش فاهمة انتي
مستنية مثلا يشم على ضهر ايده ويعرف انك بتحبيه؟, الولد مش واخد باله
اصلا, ولو اخد باله هيعملك ايه, مانتي عارفة انه بيحب واحدة تانية, ابعدي
عنه لحسن تتعلقي بيه اكتر.
سلمى: ريكا , بالله عليكي تسكتي , يعني انتي
فاكرة اني مش عارفة الكلام دا كله؟, انا عارفاه, بس اعمل ايه؟ , مش في
ايدي حاجة, والله ما في ايدي حاجة, انا غصب عني لقيتني بتشدله وبحبه, حتى
وانا عارفة انه بيعاملني كصاحبه مش اكتر, ومش قادرة غير اني اقرب منه اكتر.
نظرت اليها ريهام في شفقة.
ريهام: ربنا يستر عليكي يا لومي, انا بجد مش مستريحة للي بيحصل دا.
تنهدت سلمى للمرة الثالثة, واشاحت بوجهها عن ريهام وهي تفكر فيما قالته لها بحزن.
***********************
شادي: الو ياندى, فيه ايه؟, قالبة الدنيا وبعتالي ميت مرسال ليه؟.
ندى: انت كنت قافل موبايلك ليه؟.
شادي: كنت بشتغل , ومكنتش عايز ازعاج, ايه الي حصل يعني؟.
ندى: امال مامتك قالتلي انك نايم يعني.
قال شادي بانزعاج.
شادي: وانتي كلمتي ماما فين؟.
ردت ندى بحذر.
ندى: لما لقيت موبايلك مقفول, اتكلمت على البيت.
غضب شادي.
شادي:
انتي ايه الي خلاكي تعملي كده؟, وانا اقول مالها قالبة عليا ليه؟, ربنا
يسامحك يا شيخة انا كده مش هخلص, انا مش مفهمك انك متكلمنيش على البيت.
ندى:
انت بتزعقلي انا ليه؟, انت الي كنت قافل موبايلك, انا غلطانة اني بعمل
المستحيل عشان اكلمك ومسيبكش زعلان, مع انك انت الي غلطان فيا.
وضع كفه على وجهه.
شادي: يا اللــــــه,تقومي تكلمي ماما يا ندى.
بدأت ندى في البكاء.
ندى: يعني انا كنت اعمل ايه؟, كنت عايزة اكلمك بأي طريقة, وهي كمان ماقالتلكش اني اتصلت.
صمت شادي لحظات ليهدأ, ثم قال.
شادي: خلاص ياندى متعيطيش, ومتزعليش انا اسف, بس بعد كدة متكلمنيش على البيت تاني الا اذا كان فيه حاجة ضروري اوي.
تنهنهت ندى وهي تقول.
ندى: حاضر.
فصمت قليلا ثم قال.
شادي: ايه الي خلاكي تكلمي سلمى؟.
ندى: اعمل ايه يعني؟, منا كنت زعلانة اوي ومعرفتش انام ولا اكل ولا اذاكر امبارح خالص.
شادي: انتي عندك امتحان النهاردة في الدرس صح؟.
ندى: يعني فاكر اهه.
شادي: انا مبنساكيش اصلا يا حبيبتي.
ندى: امال عملت فيا كده ليه؟, وسبتني امبارح اخبط دماغي في الحيطة.
شادي:
انا كنت متنرفز منك شوية , فبلاش كنا نتكلم وانا زعلان, قلت نسيب بعض نهدى
حبة, ونبقى نتكلم, بس مكنتش عارف انك مجنونة وهتقلبي عليا الدنيا.
ندى: مانت واخدني مجنونة, انا مكنتش قلتلك ان انا عاقلة.
شادي: خلاص يا حبيبتي متزعليش وقومي ذاكري شوية قبل الدرس.
ندى: ماخلاص , مش فارقة بقى, كان زماني ذاكرت امبارح.
شادي: لا يا نيدو يا روح قلبي لازم تذاكي, انتي شاطرة وانا عارف هتلحقي تذاكري, قومي يلا.
ندى: حاضر.
شادي: بحبك يا مجنونة.
ندى: وانا كمان يا دودو , اوعى تقفل موبايلك تاني, وتعذبني عليك كدا تاني.
شادي: حاضر يا حبيبتي, يلا سلام.
ندى: باي.
واغلق الهاتف والتفت فنظرت اليه سلمى وهي تقول بلهفة هادئة.
سلمى: ايه؟, اتصالحتو؟.
شادي: دي هي هبلة اصلا, احنا مكناش اتخانقنا عشان كل دا, انا بس كنت متضايق ومبحبش حد يزعجني وانا مركز مانتي عرفاني.
ردت بأسف مخفي.
سلمى: اه عرفاك.
شادي: بس هي كانت هتموت نفسها , مذاكرتش وهيا عندها امتحان النهادرة.
سلمى: بس هي,.....شكلها بتحبك اوي.
شادي:
اوي, وانا كمان بحبها اوي, بس مش بطريقتها دي, كده هي بتيجي على حق حاجات
كتير اوي باسم الحب, ومجنونة في تصرفاتها ,المفروض تبقى اعقل من كدا.
سلمى: صدقني الواحدة لما بتحب ممكن تعمل حاجات غريبة جدا, انت ممكن متتصورهاش حتى, والعقل دا بيبقى اخر حاجة بتستخدمها.
شادي: لا مش كده, مفيش بنات كده.
ردت بحزن.
سلمى: صدقني فيه , واكتر من كده كمان.
وسارا جنبا الى جنب , كل غارق في افكاره.
******************
نسمة: تتحسدي, ماسكة الملزمة يعني ونازلة مذاكرة.
ندى: عندي امتحان.
نسمة: لا والله؟, ولسه فاكرة دلوقتي؟.
ندى:
يا نيسو يا حبيبتي انتي مش فاهمة ولا عمرك هتفهمي, وانا كمان كنت زيك كده
فاكرة, لما كنت اعد اقول لهالة, انتي هبلة وكده , قالتلي لما تحبي هتعرفي,
والله انا مفهمتش الا لما حبيت شادي.
جلست نسمة في هدوء, وهي تقول.
نسمة:
بصي يا ندى, انا قلتلك وهفضل اقلك انتي بالذات, الي انتي فيه دا مش حب,
احنا لسه صغيرين, وبعدين انتي مجنونة في علاقتك بيه بالمنظر دا, ازاي يعني
واحد توقفي كل حياتك عليه, لو متكلمتوش متعرفيش تذاكري او تاكلي, دي مش
طريقة دي.
ندى: يا نسمة يا حبيبتي , لما تحبي هتعرفي يعني ايه انك مش
لوحدك, انك دايما حاسة ان فيه جزء منك في مكان تاني مع حد تاني, وازاي
مبتبقيش قادرة تعيشي من غير الجزء دا,لو بعد عنك لحظة , ازاي تبقي حتى
النفس مش قادرة تاخديه طول مانتو مش مع بعض.
نسمة: مين حمار فهمك كده,
انا اعرف ان الحب بيكون مشاركة مش حد اخد جزء مني ومشي, وان الحد دا يكون
قريب وموجود , ومع بعض في حلال ربنا , ويساعدني ويشجعني على مصلحتي لانها
اهم عنده من مصلحته هو, ويشجعني على اني اكون احسن.
ندى: طيب ما شادي بيشجعني على المذاكرة دايما وعايزني اتحجب كمان.
نسمة:
دا مش حب, دي انانية منه عشان يبرر ازاي هو بيحب مصلحته اكتر منك, وبعدين
لما يخليكي تتحجبي لااسبابه العجيبة, طريقة لبسك وعشان الناس ميبصولكيش,
دا برضة مش عشانك دا عشانه هو, مش عشان الصح.
ندى: طيب انتي يعني لما اتحجبتي , اتحجبتي للصح؟.
نسمة:
امال عشان ايه؟, عشان انا المفروض اعمل كده من غير ما يكون حد هو الي
قايلي , او عشان مزعلش الي انا بحبه, يا بنتي حطي اولويات , ربنا ,اهلي ,
مذاكرتي, شادي, مش تقلبيها كلها من ورا.
ندى: انتي برضة مش فاهمة عشان مجربتيش.
نسمة:
انا مش عايزة اجرب , من الي شفته منكو مش عايزة اجرب, انتي فاكرة ان عمرو
مجدي هيخطب اختك في الاخر؟,بيتهيألك, عمرو دا انا شفته واتكلمت معاه في
عيد ميلاد بنت خاله , و مكانش عارف انها انا اخت هالة, مكانش فاكرني, كنت
لسه متحجبة ومعرفنيش, احلفلك بايه انه كان بيعاكس, وكان هيموت ويديني نمرة
تليفونه, وانا مرضتش احرجه واقوله انا اخت هالة, ومرضتش اقول لهالة عشان
هتقول عليا ببالغ وبألف وهتصدقه لو قالها ايه, بصي يا ندى, انتي عارفة انا
بحبك قد ايه, وانتي اقرب الناس ليا , فانا مش عايزة اشوف شادي دا بياخدك
مني ومن نفسك وبيضيعك حتى لو باسم الحب, الي بيحب حد, بيحترمه, والي يكلمك
من ورا الاهل يبقى مش بيحترمك.
قالت بعناد.
ندى: هو مبيكلمنيش من ورا اهلي, ماما عارفة.
شادي: وياترى مامته عارفة؟.
ارتبكت ندى وهي تقول.
ندى: اكيد عارفة.
نسمة:
اقولك انا مامته عارفة ايه, عارفة ان شادي بيكلم بنت صايعة واخداه من
مذاكرته وبينزل يقابلها من ورا اهلها, او مصيبة لتكون عارفة ان اهلك
عارفين كمان , كده احنا بقى منظرنا وحش اوي.
ندى: بس يا نسمة اسكتي, مهما عملتي مش هتخليني اكره شادي.
نسمة: انا مقلتلكيش اكرهيه, انا قلت حبي نفسك شوية, حبي اهلك حبي ربنا, شادي دا مش كل حاجة ومش باقيلك زي مانتي متخيلة.
ندى: متقوليش كده.
نسمة:
انا عارفة اني بكلامي معاكي بقول كلام في الهوا , وانتي حرة تدخلي من هنا
وتطلعي من هنا, بس انا مش هسكت وهفضل اقولك طول منا عايشة , عشان ان لسه
عندي امل فيكي.
ندى: بقلك ايه يا نسمة, متعمليليش فيها داعية, انتي ملمومة على شوية بنات اليومين دول هيبوظولك دماغك.
نسمة: انا قلتلك وانتي الي عندك اعمليه, ربنا يهديكي.
ندى: خليكي في حالك, انا بحب شادي واستحالة اسيبه
السبت أكتوبر 20, 2012 8:23 am من طرف premavera
» مذكرات بنوتة عايزة تتجوز
الخميس مايو 17, 2012 1:40 am من طرف youka
» جزاء العفة
الأربعاء فبراير 08, 2012 5:07 am من طرف abed10
» b monasbet el derasa [taleb 3elm]By Samm
الخميس سبتمبر 30, 2010 7:07 am من طرف ThieeF
» رحلة الى اعماق الشمس
السبت أغسطس 14, 2010 11:56 pm من طرف بسنت محمود
» سر كلمة امباااااااااع اللى بنقولهاالخروف
السبت يوليو 31, 2010 11:42 pm من طرف malak el roh
» اياك وان تفتح هذا اللينك
السبت يوليو 31, 2010 2:53 pm من طرف ThieeF
» لقاء صحفى مع .... سيجـــــ.؛؛.,ـــــارة...
الجمعة يوليو 30, 2010 7:21 am من طرف malak el roh
» لغز حادث روزويل
الجمعة يوليو 30, 2010 7:20 am من طرف malak el roh